Lambda zondo išmetamųjų dujų matavimas

Kas tas lambda zondas ir kodėl jis taip svarbus

Turbūt kiekvienas automobilių entuziastas yra girdėjęs apie lambda zondą, bet ne visi iki galo supranta, kaip šis nedidelis jutiklis veikia ir kodėl be jo šiuolaikinis automobilis tiesiog negali normaliai funkcionuoti. Šis įtaisas, kuris atrodo kaip paprastas metalinis cilindras su laidais, iš tiesų yra tikras technologinis stebuklas, gebantis akimirksniu analizuoti išmetamųjų dujų sudėtį ir padėti varikliui veikti efektyviausiai.

Lambda zondas, kurį dar vadina deguonies jutikliu, buvo išrastas 1960-aisiais Vokietijoje, Robertas Boschas kompanijoje. Pavadinimas „lambda” kilęs iš graikų raidės λ, kuri cheminėje inžinerijoje žymi oro ir kuro santykį. Kai šis santykis idealus (14,7 dalių oro ir 1 dalis benzino), lambda reikšmė lygi 1. Būtent tokiame taške katalizatorius veikia efektyviausiai, sunaikindamas kenksmingus teršalus.

Pirmieji lambda zondai automobiliuose pasirodė 1976 metais, kai Volvo 240 modelyje buvo įdiegta ši technologija. Nuo tada šis jutiklis tapo neatsiejama kiekvieno automobilio dalimi, o daugelis šiuolaikinių transporto priemonių turi net du ar daugiau tokių jutiklių – vieną prieš katalizatorių ir vieną po jo.

Kaip veikia lambda zondo širdis

Lambda zondo veikimo principas pagrįstas elektrochemine reakcija. Dauguma jutiklių pagaminti iš cirkonio dioksido keramikos, kuri yra padengta plonu platinos sluoksniu iš abiejų pusių. Kai šis keraminis elementas įkaista iki maždaug 300-400 laipsnių Celcijaus, jis tampa laidus deguonies jonams.

Viena zondo pusė kontaktuoja su išmetamosiomis dujomis, o kita – su aplinkos oru. Kai deguonies koncentracija abiejose pusėse skiriasi, tarp platinos elektrodų atsiranda įtampa. Jei mišinys pernelyg turtingas (per daug kuro), išmetamosiose dujose lieka mažai deguonies, ir zondas generuoja aukštą įtampą – apie 0,8-1,0 volto. Jei mišinys pernelyg liesas (per daug oro), deguonies lieka daug, ir įtampa nukrenta iki 0,1-0,2 volto.

Modernesni platinajuostės lambda zondai veikia šiek tiek kitaip – jie gali tiksliai išmatuoti deguonies kiekį plačiame diapazone, o ne tik nustatyti, ar mišinys turtingas, ar liesas. Tokie jutikliai naudoja pompavimo kamerą, kuri aktyviai valdo deguonies kiekį matavimo celėje. Tai leidžia gauti daug tikslesnę informaciją apie oro ir kuro santykį.

Kodėl lambda zondui reikia įšilti

Vienas iš svarbiausių lambda zondo veikimo aspektų – temperatūra. Šaltam jutikliui reikia laiko, kol jis pasieks darbo temperatūrą ir pradės tiksliai matuoti. Ankstyvieji zondai pasikliovė tik išmetamųjų dujų šiluma, todėl po variklio užvedimo galėjo praeiti kelios minutės, kol jie pradėdavo veikti.

Šiuolaikiniai lambda zondai turi integruotą kaitinimo elementą – mažą elektrinį šildytuvėlį, kuris pagreitina įšilimo procesą iki 20-30 sekundžių. Tai ypač svarbu šaltu oru, kai variklis ilgiau dirba su praturtintu mišiniu. Kuo greičiau zondas pradeda veikti, tuo greičiau variklio valdymo blokas gali pradėti tiksliai reguliuoti mišinį ir sumažinti išmetamų teršalų kiekį.

Kaitinimo elementas paprastai veikia 12 voltų įtampa ir sunaudoja apie 10-20 vatų galios. Kai kurie pažangūs zondai turi reguliuojamą šildymą, kuris palaiko optimalią darbo temperatūrą priklausomai nuo variklio apkrovos ir išmetamųjų dujų temperatūros.

Kaip variklio kompiuteris naudoja zondo duomenis

Lambda zondas nuolat siunčia signalus į variklio valdymo bloką (ECU), kuris analizuoja šią informaciją ir koreguoja kuro įpurškimo trukmę. Šis procesas vyksta labai greitai – modernios sistemos gali atlikti koregavimus kas kelias milisekundes.

Kai zondas praneša, kad mišinys per turtingas, ECU sumažina kuro kiekį. Kai mišinys tampa per liesas, kuro kiekis padidinamas. Taip susidaro nuolatinis grįžtamojo ryšio ciklas, kuris palaiko optimalų oro ir kuro santykį. Jei stebėtumėte lambda zondo signalą osciloskope, matytumėte nuolatinį svyravimą apie idealią 1,0 reikšmę – tai visiškai normalu ir rodo, kad sistema veikia tinkamai.

Svarbu suprasti, kad lambda zondas veikia tik uždarojo ciklo režimu. Kai variklis šaltas, dirba tuščiąja eiga arba veikia didele apkrova, ECU gali ignoruoti zondo signalus ir valdyti mišinį pagal iš anksto užprogramuotas reikšmes. Tai vadinama atviruoju ciklu, ir tokiu metu zondas tiesiog laukia, kol sistema vėl pereis į uždarąjį ciklą.

Kodėl automobiliai turi du lambda zondus

Nuo maždaug 1996 metų daugelis automobilių pradėjo turėti du lambda zondus vienam katalizatoriui. Pirmasis, vadinamas priekiniu arba pirminiu zondu, įmontuotas prieš katalizatorių ir atlieka pagrindinį mišinio reguliavimo darbą. Antrasis, užpakalinis arba antrinis zondas, įmontuotas po katalizatoriaus ir stebi jo efektyvumą.

Užpakalinis zondas padeda nustatyti, ar katalizatorius tinkamai valo išmetamąsias dujas. Jei katalizatorius veikia gerai, užpakalinio zondo signalas turėtų būti gana stabilus ir rodyti mažai deguonies. Jei abu zondų signalai tampa panašūs ir pradeda sinchroniškai svyruoti, tai reiškia, kad katalizatorius nebevykdo savo funkcijos ir gali tekti jį keisti.

Kai kurie automobiliai su V tipo varikliais gali turėti net keturis lambda zondus – po du kiekvienam išmetamųjų dujų kolektoriui. Dyzeliniai varikliai su NOx katalizatoriais gali turėti dar daugiau jutiklių, įskaitant specialius NOx zondus, kurie matuoja azoto oksidų kiekį.

Kaip suprasti, kad lambda zondas sugedo

Lambda zondas nėra amžinas – vidutiniškai jis tarnauja apie 100-150 tūkstančių kilometrų, nors tai labai priklauso nuo variklio būklės ir naudojamo kuro kokybės. Gedęs zondas gali sukelti įvairių problemų, pradedant padidėjusiu kuro suvartojimu ir baigiant variklio galios praradimu.

Vienas iš aiškiausių požymių – užsidegusi „Check Engine” lemputė prietaisų skydelyje. Diagnostikos įranga paprastai parodys klaidų kodus, susijusius su lambda zondo veikimu, pavyzdžiui, „zondo atsakas per lėtas” arba „signalas nesvyruoja”. Tačiau ne visada problema slypi pačiame zonde – kartais kalti gali būti laidai, jungtys ar net oro nuotėkis išmetimo sistemoje.

Kiti simptomai gali būti subtilūs: variklis gali dirbti neramiai tuščiąja eiga, atsirasti dvejimai įsibėgėjant, padidėti kuro sąnaudos arba iš išmetimo vamzdžio gali sklisti specifinis nemalonus kvapas. Jei pastebite juodus nuosėdas ant zondo, tai gali reikšti, kad variklis dega alyvą arba naudojamas prastos kokybės kuras su priedais, kurie užnuodija jutiklį.

Praktiniai patarimai prižiūrint lambda zondą

Nors lambda zondas yra gana patikimas įtaisas, yra keletas dalykų, kuriuos galite padaryti, kad jis tarnautų ilgiau. Pirmiausia – naudokite kokybišką kurą. Pigus benzinas su daug priedų gali greitai užnuodyti zondą švino ar kitais metalais. Taip pat venkite kuro priedų, kurie žada stebuklus – daugelis jų gali pakenkti jutikliui.

Jei keičiate žvakes, oro filtrą ar atliekate kitus variklio priežiūros darbus, nepamirškite, kad visa tai turi įtakos ir lambda zondo darbui. Pavyzdžiui, užsikimšęs oro filtras gali sukelti praturtintą mišinį, o tai verčia zondą dirbti intensyviau. Alyvos nuotėkis į degimo kameras per nusidėvėjusius stūmoklio žiedus ar vožtuvų sandariklius gali greitai sunaikinti zondą.

Kai keičiate lambda zondą, būtinai naudokite tinkamą įrankį – specialų lambda zondo raktą su išpjova laidams. Paprastas veržliaraktis gali pažeisti laidus. Prieš įsukdami naują zondą, patepkite sriegį specialia aukštatemperatūre atsparia pasta – tai palengvins būsimą išsukimą. Tačiau būkite atsargūs ir nepakliūkite pastos ant paties jutiklio elemento, nes tai gali jį sugadinti.

Ateities technologijos ir lambda zondo evoliucija

Nors lambda zondas jau yra labai tobula technologija, jos vystymasis nesustoja. Naujausi jutikliai tampa vis tikslesni, greičiau reaguoja ir gali veikti platesniame temperatūrų diapazone. Kai kurie gamintojai eksperimentuoja su virtualiais lambda zondais – programine įranga, kuri bando apskaičiuoti oro ir kuro santykį be fizinio jutiklio, naudodama kitus variklio parametrus.

Hibridiniai ir elektromobiliai keičia lambda zondo vaidmenį. Nors grynai elektriniai automobiliai jo visai neturi, hibridai su benzininiais varikliais vis dar naudoja šiuos jutiklius, tačiau jie turi prisitaikyti prie dažno variklio įsijungimo ir išsijungimo. Tai reikalauja dar greitesnio atsako ir patikimesnio veikimo įvairiomis sąlygomis.

Dyzelinių variklių technologijos taip pat vystosi, ir šiuolaikiniai dyzeliai naudoja sudėtingesnius jutiklius, kurie gali matuoti ne tik deguonį, bet ir kitus komponentus, tokius kaip azoto oksidai. Tai leidžia tiksliau valdyti išmetamųjų dujų valymo sistemas ir atitikti vis griežtėjančius aplinkosaugos reikalavimus.

Kai technologija tampa nematomu pagalbininku

Lambda zondas puikiai iliustruoja, kaip sudėtinga technologija gali veikti užkulisiuose, nepastebima eilinio vairuotojo. Kiekvieną kartą užvesdami variklį, jūs pasitikite šiuo mažu jutikliu, kuris tūkstančius kartų per minutę analizuoja išmetamąsias dujas ir padeda varikliui veikti efektyviai. Tai vienas iš daugelio įtaisų, kurie paverčia šiuolaikinį automobilį sudėtinga, bet patikima mašina.

Suprasdami, kaip veikia lambda zondas, galite geriau prižiūrėti savo automobilį ir laiku pastebėti galimas problemas. Nors tai nėra daiktas, apie kurį kasdien galvojame, jo svarba negali būti pervertinta – be jo šiuolaikinis automobilis tiesiog negalėtų atitikti aplinkosaugos standartų ir veiktų neefektyviai. Tai puikus pavyzdys, kaip maža technologinė detalė gali turėti didžiulę įtaką mūsų kasdieniam gyvenimui ir aplinkai.

Поделиться: XFacebookPinterestLinkedin