Valve’o Gabe Newell dirba su smegenų lustu – ir jis beveik čia

Gabe Newell, žinomas kaip Valve’o įkūrėjas ir legendinis žaidimų industrijos vizionaras, šiuo metu dirba prie projekto, kuris gali iš esmės pakeisti tai, kaip mes suvokiame žaidimus ir technologijas. Kalbama apie smegenų lustą – technologiją, kuri leistų tiesiogiai sujungti žmogaus smegenis su kompiuteriais.

Newell neseniai pasidalijo savo įžvalgomis apie šią revoliucinę technologiją, teigdamas, kad ji „beveik čia”. Tai reiškia, kad artimiausioje ateityje galime sulaukti technologijos, kuri fundamentaliai keistų ne tik žaidimų industriją, bet ir visą žmonijos santykį su skaitmenine erdve.

Kas yra smegenų lustai ir kaip jie veiks

Smegenų lustai, dar vadinami neuralinio sąsajo technologija (BCI – Brain-Computer Interface), yra mikroskopiniai įrenginiai, kurie implantuojami tiesiai į smegenis. Šie lustai gali skaityti neurologinius signalus ir versti juos į kompiuterio komandas, o taip pat siųsti informaciją atgal į smegenis.

Pagrindinė idėja gana paprasta: vietoj to, kad naudotumėte klaviatūrą, pelę ar joystick’ą, jūs tiesiog galvotumėte apie tai, ką norite padaryti žaidime, ir kompiuteris iš karto atliktų tą veiksmą. Bet tai tik pradžia – technologija gali leisti ne tik siųsti komandas, bet ir gauti jutimus tiesiai į smegenis.

Valve’o vizija dar drąsesnė. Newell kalba apie galimybę ne tik kontroliuoti žaidimus mintimis, bet ir patirti virtualų pasaulį visais pojūčiais – uostyti, ragauti, patirti fizinį kontaktą, kurio iš tikrųjų nėra.

Valve’o tyrimų istorija ir dabartinė padėtis

Valve jau seniai eksperimentuoja su netradicinėmis žaidimų technologijomis. Kompanija sukūrė Steam VR platformą, Valve Index virtualios realybės akinius ir net Steam Deck nešiojamą žaidimų konsolę. Bet smegenų lustų technologija – tai visiškai kitas lygis.

Newell atskleidė, kad Valve bendradarbiauja su OpenBCI kompanija, kuri specializuojasi neuralinio sąsajo technologijose. Jie jau atliko pirminius eksperimentus, kurie parodė, kad žmonės gali kontroliuoti paprastus žaidimų elementus tiesiog galvodami apie juos.

Šiuo metu technologija dar toli nuo komercinio panaudojimo, bet Newell teigimu, pažanga vyksta sparčiau nei tikėtasi. Jis prognozuoja, kad per artimiausius 10-15 metų ši technologija taps prieinama plačiajai visuomenei.

Revoliucija žaidimų pramonėje

Įsivaizduokite žaidimą, kuriame jūs ne tik matote ir girdite virtualų pasaulį, bet ir fiziškai jį jaučiate. Palietus virtualų objektą, jūsų smegenys gautų tikrus lietimo jutimus. Užuodę virtualų maistą, pajustumėte tikrą kvapą. Tai būtų visiškai naujas žaidimų patyrimo lygis.

Bet technologija galėtų pakeisti ne tik jutimų aspektą. Žaidėjai galėtų:

  • Kontroliuoti kelis personažus vienu metu
  • Iš karto perduoti sudėtingas strategijas komandos nariams
  • Patirti žaidimą keliais skirtingais jutimų lygiais vienu metu
  • Mokytis naujų įgūdžių žaidime tiesiogiai į smegenis

Newell taip pat užsimena apie galimybę „atsisiųsti” įgūdžius – pavyzdžiui, iš karto išmokti skambinti pianinu ar kalbėti nauja kalba. Nors tai skamba kaip mokslinė fantastika, neuromokslo tyrimai rodo, kad tai teoriškai įmanoma.

Techniniai iššūkiai ir saugumas

Nepaisant optimistiškų prognozių, smegenų lustų technologija susiduria su rimtais techniniais iššūkiais. Pirmiausia – saugumas. Bet koks įrenginys, implantuojamas į smegenis, turi būti absoliučiai saugus ir nekelti jokio pavojaus žmogaus sveikatai.

Kitas didžiulis iššūkis – tikslumas. Smegenys yra neįtikėtinai sudėtingas organas, o kiekvieno žmogaus neurologiniai signalai skiriasi. Lustas turi mokėti prisitaikyti prie individualių skiriumų ir tiksliai interpretuoti mintis.

Valve’o inžinieriai taip pat dirba su duomenų perdavimo greičio problemomis. Kad technologija veiktų sklandžiai žaidimuose, duomenų perdavimas tarp smegenų ir kompiuterio turi vykti beveik momentaliai – bet kokis vėlavimas sugadintų patirtį.

Energijos suvartojimas – dar vienas rūpestis. Lustas turi veikti ilgą laiką nenaudojant išorinių energijos šaltinių, o kartu apdoroti didžiulius duomenų kiekius.

Etiniai klausimai ir visuomenės reakcija

Smegenų lustų technologija kelia ne tik techninius, bet ir rimtus etinius klausimus. Vienas pagrindinių – privatumas. Jei įrenginys gali skaityti jūsų mintis, kas garantuoja, kad ši informacija nebus piktnaudžiaujama?

Valve teigia, kad privatumas yra jų prioritetas, ir jie planuoja kurti sistemas, kurios leistų vartotojams visiškai kontroliuoti, kokia informacija dalijamasi ir su kuo. Bet skeptikai abejoja, ar tai praktiškai įmanoma.

Kitas etinis klausimas – socialinė nelygybė. Jei smegenų lustai suteiks žmonėms nepaprastų galių žaidimuose ir ne tik, ar tai nesukurs naujos rūšies socialinio sluoksnio – „pagerintų” žmonių prieš „natūralius”?

Newell pripažįsta šiuos rūpesčius, bet teigia, kad technologija galiausiai taps prieinama visiems, kaip kad nutiko su kompiuteriais ir išmaniaisiais telefonais.

Konkurencija ir rinkos perspektyvos

Valve nėra vienintele kompanija, dirbanti su smegenų lustų technologija. Elon Musk’o Neuralink jau atliko pirmuosius bandymus su žmonėmis, o Meta (buvusi Facebook) investuoja milijardus į neuralinio sąsajo tyrimų projektus.

Tačiau Valve’o požiūris skiriasi nuo konkurentų. Kol kiti daugiausia fokusuojasi į medicinos pritaikymą ar bendrus kompiuterių valdymo sprendimus, Valve tikslingai kuria technologiją žaidimų ir pramogų industrijai.

Tai gali būti strateginis pranašumas. Žaidimų pramonė visada buvo technologijų inovacijų variklis – nuo 3D grafikos iki virtualios realybės. Žaidėjai paprastai labiau linkę išbandyti naujas technologijas ir mokėti už jas.

Analitikai prognozuoja, kad smegenų lustų rinka gali pasiekti 10 milijardų dolerių vertę per ateinantį dešimtmetį, o žaidimų segmentas sudarys nemažą jos dalį.

Praktiniai patarimai ir ką tikėtis ateityje

Nors smegenų lustų technologija dar nepasiekė rinkos, jau dabar galite pasiruošti ateities žaidimų erai. Štai keletas praktinių rekomendacijų:

Sekite technologijų naujienas: Užsiprenumeruokite Valve’o oficialiuosius kanalus ir neurotechnologijų naujienas. Informacija šioje srityje keičiasi labai greitai.

Išbandykite VR technologijas: Virtualios realybės žaidimai yra artimiausia dabartinė analogija tam, kas laukia ateityje. Valve Index ar kiti VR įrenginiai padės suprasti, kaip jaustųsi ateities žaidimai.

Domėkitės neuromokslu: Supratimas, kaip veikia smegenys, padės geriau įvertinti ateities technologijų galimybes ir apribojimus.

Dalyvaukite diskusijose: Etiški klausimai, susiję su smegenų lustais, paveiks mus visus. Svarbu formuoti viešą nuomonę apie tai, kaip ši technologija turėtų būti reguliuojama.

Newell prognozuoja, kad pirmieji komerciniai smegenų lustų produktai žaidimams gali pasirodyti jau per 5-7 metus. Pradžioje jie bus brangūs ir turės ribotą funkcionalumą, bet technologija sparčiai tobulės.

Kada realybė taps fantastika

Gabe Newell’o darbas su smegenų lustų technologija žymi naują etapą ne tik žaidimų istorijoje, bet ir žmonijos technologiniame vystymesi. Tai, kas dar neseniai atrodė kaip mokslinės fantastikos filmo scenarijus, dabar tampa realybe mūsų laboratorijose.

Technologija, kuri leis mums tiesiogiai sujungti smegenis su skaitmenine erdve, keičia viską – nuo to, kaip mes žaidžiame, iki to, kaip suvokiame realybę. Valve’o požiūris, orientuotas į žaidimus ir pramogas, gali pagreitinti šios technologijos plitimą ir padaryti ją prieinamesnę plačiajai visuomenei.

Žinoma, kelias nėra lengvas. Techniniai iššūkiai, etiniai klausimai ir saugumo problemos dar turi būti išspręsti. Bet jei Newell’o optimizmas pasitvirtins, jau per ateinantį dešimtmetį galime sulaukti technologijos, kuri iš esmės keičia žmogaus ir kompiuterio sąveiką.

Kol laukiame šios ateities, svarbu aktyviai dalyvauti diskusijose apie tai, kokią technologinę ateitį norime kurti. Smegenų lustai gali tapti didžiausiu žmonijos technologiniu pasiekimu arba rimta grėsme – tai priklauso nuo to, kaip mes juos vystysiime ir naudosiime.

Поділіться: XFacebookPinterestLinkedin