Kodėl tie jutikliai iš viso atsirado
Prieš kokius dvidešimt metų niekas nė nesvajojo, kad automobilio padangose gali būti įmontuoti elektroniniai prietaisai. Tiesiog kartą per savaitę patikrindavai slėgį manometru ir tiek. Bet 2000-aisiais JAV įvyko nemažai avarijų dėl sprogusių padangų, ypač garsūs buvo Ford Explorer atvejai su Firestone padangomis. Žmonės žuvo, prasidėjo teisminiai procesai, o valdžia suprato – reikia kažko daugiau nei tik vairuotojų atsakomybės.
Taip gimė TPMS – Tire Pressure Monitoring System. Nuo 2007 metų visi nauji automobiliai JAV privalo turėti šią sistemą. Europa sekė paskui 2014-aisiais. Dabar šie jutikliai yra kiekviename naujame automobilyje, bet daugelis vairuotojų net nežino, kaip jie veikia ir kodėl kartais ant prietaisų skydelio užsidega ta keista geltona lemputė su šauktuku.
Du skirtingi būdai stebėti slėgį
Įdomiausia, kad padangų slėgio stebėjimo sistemos veikia dviem visiškai skirtingais principais. Pirmasis vadinamas netiesioginis arba netiesioginės kontrolės sistema. Čia jokių jutiklių padangose nėra – sistema naudoja jau esančius ABS daviklius, kurie stebi kiekvieno rato sukimosi greitį.
Logika paprasta: jei padangoje sumažėja slėgis, ji šiek tiek susispaudžia ir tampa mažesnio skersmens. Mažesnis skersmuo reiškia, kad ratas turi apsisukti daugiau kartų, kad nukeliautų tą patį atstumą. Automobilio kompiuteris stebi šiuos skirtumus ir, kai pastebi nukrypimą, įspėja vairuotoją.
Skamba protingai, bet yra trūkumų. Sistema negali parodyti tikslaus slėgio kiekvienoje padangoje. Ji nesuveiks, jei visos keturios padangos vienodai prapučia. O jei keičiate padangas į skirtingo dydžio – reikia sistemą perkalibruoti, kitaip ji nuolat rodys klaidingus įspėjimus.
Tikrasis jutiklis padangoje
Antrasis būdas – tiesioginis stebėjimas. Čia jau kalbame apie tikrus jutiklius, įmontuotus kiekvienoje padangoje. Paprastai jie pritvirtinti prie ventilio arba priklijuoti prie padangos vidinio paviršiaus. Kiekvienas toks jutiklis yra mažytis elektroninis prietaisas su keliais komponentais.
Viduje rasite slėgio sensorių, temperatūros sensorių, mikroschemą su procesoriumi, radijo siųstuvą ir bateriją. Taip, bateriją! Dažniausiai tai ličio baterija, kuri tarnauja 5-10 metų. Kai ji išsenka, tenka keisti visą jutiklį – o tai nėra pigu, nes vienas jutiklis gali kainuoti nuo 30 iki 100 eurų.
Jutiklis matuoja slėgį ir temperatūrą padangoje maždaug kartą per minutę, kai automobilis važiuoja. Kai sustojate, jutiklis „užmiega” ir siunčia duomenis rečiau, kad taupytų bateriją. Informacija perduodama radijo bangomis dažniu 315 MHz (JAV) arba 433 MHz (Europoje) į automobilio kompiuterį.
Kaip kompiuteris žino, kuri padanga prapūsta
Čia prasideda įdomesni dalykai. Automobilis gauna radijo signalus iš keturių ar penkių (jei įskaičiuojame atsarginį ratą) jutiklių. Kaip jis atskiria, kuris signalas ateina iš priekio kairės, o kuris iš galo dešinės?
Kiekvienas jutiklis turi unikalų identifikavimo kodą. Kai jutikliai įdiegiami arba keičiami, jie turi būti „suporuoti” su automobilio sistema. Tai daroma specialiu įrankiu servise arba, kai kuriuose automobiliuose, specialia procedūra, kurią gali atlikti pats vairuotojas. Pavyzdžiui, reikia nuvažiuoti tam tikru greičiu tam tikrą laiką, arba išleisti orą iš padangų tam tikra seka.
Kai kurie naujesni automobiliai naudoja dar protingesnę sistemą – jie stebi signalo stiprumą iš skirtingų antenos pozicijų. Automobilis gali turėti kelias antenas, išdėstytas skirtingose vietose, ir pagal tai, kuri antena gauna stipriausią signalą, nusprendžia, kur yra konkretus jutiklis.
Ką daryti, kai užsidega įspėjamoji lemputė
Matote geltoną lemputę su šauktuku ir TPMS užrašu? Pirmiausia – nespanikuokite, bet ir neignoruokite. Dažniausiai tai reiškia, kad bent vienoje padangoje slėgis nukrito maždaug 25 procentais nuo rekomenduojamo.
Pirmas žingsnis – sustokite saugioje vietoje ir vizualiai apžiūrėkite padangas. Ar kuri nors atrodo aiškiai nuleidusi? Jei taip, naudokite atsarginį ratą arba šaukite pagalbą. Jei visos atrodo normaliai, nuvažiuokite į artimiausią degalinę ir patikrinkite slėgį manometru.
Rekomenduojamas slėgis paprastai nurodytas lipduke ant vairuotojo durų staktų arba degalų bako dangtelio. Dažniausiai tai būna 2.0-2.5 barai šaltoms padangoms. Svarbu: tikrinkite slėgį šaltose padangose, nes važiuojant padangos įkaista ir slėgis pakyla maždaug 0.3 baro.
Pripūtę padangas iki tinkamo slėgio, pravažiuokite keliolika kilometrų. Sistema turėtų perskaityti naujus duomenis ir lemputė turėtų užgesti. Jei neužgesta – gali būti, kad reikia rankiniu būdu atstatyti sistemą (kaip tai padaryti, rašoma automobilio instrukcijoje) arba kad jutiklis sugedo.
Kai sistema kvailioja be priežasties
Kartais TPMS lemputė mirksi arba dega, nors su padangomis viskas tvarkoje. Yra keletas dažnų priežasčių. Žiemą, kai temperatūra krenta, slėgis padangose natūraliai sumažėja – maždaug 0.1 baro kas 10 laipsnių. Tai gali sukelti įspėjimą, nors iš tikrųjų viskas normalu.
Jei keitėte padangas į žiemines ar vasarines ir neperkalibravo sistemos, ji gali rodyti klaidas. Kai kurie automobiliai reikalauja, kad po padangų keitimo būtų atlikta speciali procedūra – pavyzdžiui, laikyti uždegimo raktą tam tikroje padėtyje ir spausti tam tikrus mygtukus.
Mirksinti lemputė dažnai reiškia, kad sistema aptiko problemą su pačiu jutikliu – galbūt išseko baterija, sugedo jutiklis arba yra trukdžių radijo ryšiui. Kai kurie pigūs jutikliai iš Kinijos gali neveikti su Europos automobiliais dėl skirtingų dažnių ar protokolų.
Jutiklių keitimas ir priežiūra
Jutikliai nėra amžini. Baterijos tarnauja 5-10 metų, priklausomai nuo to, kiek važinėjate. Kai baterija senka, tenka keisti visą jutiklį – baterijos atskirai nekeičiamos, nes jutikliai yra sandariai užsandarinti.
Keičiant padangas sezoniškai, svarbu, kad padangų montavimo specialistai žinotų apie jutiklius. Neatsargus darbas gali juos pažeisti. Gerai, jei turite du komplektus ratlankių su padangomis – vieną vasarinį, kitą žieminį. Tada jutikliai lieka savo vietose ir nereikia jų nuolat montuoti bei demontuoti.
Jei perkate naudotus ratlankius su jutikliais, jie greičiausiai turės būti perkoduoti jūsų automobiliui. Tai galima padaryti servise su specialia įranga. Kai kurie universalūs jutikliai gali būti suprogramuoti veikti su įvairiais automobilių markėmis – tai patogus variantas, jei turite kelis automobilius arba dažnai keičiate ratlankius.
Ar verta tuo pasitikėti ir ką reikia žinoti
TPMS sistema yra puikus pagalbininkas, bet ne stebuklas. Ji neatleidžia nuo pareigos reguliariai tikrinti padangas. Rekomenduojama bent kartą per mėnesį patikrinti slėgį rankiniu manometru, nes sistema įspėja tik tada, kai slėgis nukrenta gerokai žemiau normos.
Teisingai pripūstos padangos ne tik saugesnis, bet ir ekonomiškesnis variantas. Nepakankamas slėgis padidina kuro sąnaudas iki 3 procentų, greitina padangų dilimą ir pablogina automobilio valdymą. Per didelis slėgis sumažina sukibimą su keliu ir padaro važiavimą kiečiau.
Šiuolaikiniai automobiliai vis labiau tampa elektronikos krūva ant ratų. Padangų slėgio jutikliai – tik viena iš daugelio sistemų, kurios dirba fone, kad jūsų kelionė būtų saugesnė. Suprasdami, kaip jos veikia, galite geriau prižiūrėti automobilį ir išvengti nemalonių staigmenų kelyje. O kai ta geltona lemputė vis dėlto užsidega – bent jau žinosite, ką daryti.




